Lupasin raportoida, kun taannoisella vierailulla GoExpoon sain myös muuta vinkkiä polkupyörien oheen. Kävin meinaan vähän ex-tempore tutkituttamassa jalkani kun satuttiin kulkemaan jonkin fyssari tms. pisteen ohi. En sattunut laittamaan putiikin nimeä ylös, jokin jalka-analyysi sekä pohjallisputiikki enivei oli kyseessä.
Taustana valotettakoon että mulla siis todettiin kesän 2013 korvilla juoksijan polvi ja samanisen oirehtimisen yhteydessä kävin uusien lenkkareiden oston yhteydessä footbalancen jalka-analyysissä. Sain tuolloin informaation, jonka mukaan jalkani (erityisesti oikea) ylipronatoi (mahtaakohan nyt olla kielellisesti oikein ilmaistu :-)) ja sen seurauksena ostin tuolloin Adidaksen Snova Sequence -tossut. Kyseinen malli on melko voimakkaasti tuettu, täydensin tuolloin tossuja ostamalla ne footbalancen pohjalliset. Nuo tossut juoksin melkein puhki ja päivitin syksyllä 2014 kyseisen mallin uudempaan versioon. Niillä juoksentelin sen minkä rasitusvammoiltani kykenin (eli en kovinkaan paljoa, laskeskelin huvikseni, että mittariin tuli viime vuodelta noin 500km..) ja viime kesänä onnistuin vielä vanhojen vaivojen oheen astumaan nilkan nurin :-( Eli tässä ollaan oltu kuntoitumislinjoilla ja kun edelliset vaivat ovat väistyneet, on seuraavat väijyneet kulman takana. Nyt siis viimeisimpänä mä onnistuin viime syksynä saamaan riesakseni polven sisäsyrjään kumman kivun, oletin sen jotenkin olleen yhteydessä tuohon nilkkaan kunnes..
Nyt siis palataan tuohon sunnuntaihin kun astelin askellustani arvioimaan. Sain tulokseksi neutraalit jalat. Olin hieman hämmentynyt joskin tuo oikean polven oirehdinta on toki helpottanut kun talven olen juossut neutraaleilla (kuitenkin hieman tukevilla) maastolenkkareilla. Tämän seurauksena marssin viime lauantaina Mikonkadun Intersportiin Siellä teetätin uuden Footbalance-testin ja tulos oli sama: neutraali jalka. Joten ei auttanut muu kuin istahtaa penkille ja kokeilla repertuaaria uusia tossuja.
Kolmesta mulle tyrkylle otetusta vaihtoehdosta (Asicsin Nimbus, Adidaksen Adizero Boston Boost ja Adidaksen Supernova Glide Boost) päädyin kaupassa ympäri juoksenneltuani tuohon viimeiseen. Ja kaupoille roudaamieni assistenttien (kiitos T&T) suosituksesta en valinnut mustia tossuja vaan kirkkaan korallit.
Tänään oli sitten ihan pakko uhmata "räkis tulee, räkis ei tule"-olotilaa ja käydä näitä uutukaisia ulkoiluttamassa ja voi että kuulkaa! Kyllä on tunne erilainen kun mihinkään ei satu, asfaltti kiiltää ja aurinko laskee. Mikä fiilis! Juoksin reilun 8km (kun taas sekosin suunnitellussa reitissä) ja vauhti oli melkoinen :-) Kyllä näillä vielä kiidetään huippuaikoihin :-)
Tälle viikolle on vielä torstaiksi juoksua tiedossa, huominen taitaa jäädä lihaskunnolle. Perjantaina suunnataan viikoksi lomailemaan, joten juoksua tuskin tulee harrastettua mutta laskettelua ja hiihtoa sen sijaan ohjelmassa. Koitan saada jotakin reportaashia sieltäkin kirjattu, suattaapi vaan olla että lomamoodissa ei jaksa koneelle raahautua. Mutta sen jälkeen sitten viimeistään juttuja taas tiedossa.
Letkeää tiistaita!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti