torstai 7. elokuuta 2014

Juokseminen - varusteurheilua(ko)?

Ensimmäinen varsinainen postaus koskee juoksemista. Kuten endellisessä viestissä kerroin, olen suuntaamassa tämän kuluvan syksyn aikana kahdelle puolimaratonille, sekä Tukholmaan että Vantaalle. Juostuani HCR:n ensimmäistä kertaa tänä keväänä ja suoriuduttuani maaliin, no en nyt niin huonolla ajalla mutten tavoiteajassa, päädyin pistämään kovemmat panokset tähän harrastukseen.

Tavoiteajastani jäin reilun 5 minuuttia, minkä kiriminen tulee olemaan kova haaste vielä Tukholmassakin. Mutta nyt olen lisännyt sekä harjoittelun määrää että monipuolisuutta, kiitos SATSin Urban Tribes-juoksukoulun sekä asentamani ASICS-appsin. Lisäksi sain mieheltäni lahjaksi uuden sykemittarin ("Miten voi olla, että tuo keväällä hankittu ei muka riitä?") kun riittävästi asiaa perustelin :-)


Kuvassa vasemmalla näkyvä Suunto Ambit2 R on se-perusteluja-vaatinut, viereinen malli on saman valmistajan M4. Olen saanut ihan uuden innostuksen juoksuaikojen seuraamiseen tämän Ambit2 R:n avulla. No, hyvä vai huono asia että juoksee jatkuvasti aikaa vastaan, mutta tuo ajan säätäminen näyttää omassa juoksutyylissäni vaativan edelleen hieman säätämistä. Lähinnä sen suhteen että saisin juoksun kulkemaan tasaisesti samalla vauhdilla. 

Mistä ja miten sitten arvioin vauhtia? Tähän löysin itselleni avuksi tuon MyAsics-appsin. Sen avulla olen saanut asetettua itselleni tavoiteajan (joskin kyseinen appsi vaatii aluksi aikaisempaa todellista puolimaran suoritusaikaa ja arvioi lenkkien pituudet ja keskivauhdit tämän perusteella. Itselläni siis ei onnistunut tuo tavoiteajan asettaminen noin vaan vaan vaati pari kuukautta juoksemista riittävän kovalla vauhdilla, ennen kun ohjelma ilmoitte että "Tehdäänpä hieman muutoksia" :-)) ja nyt tiedän, millaisia lenkkejä ja millä vauhdilla tulee juosta, jotta tavoiteaika on teoriassa mahdollista saavuttaa.


Olen nyt siis vaiheessa kestävyyden kehittäminen, kilpailuvaiheen simulointi alkaakin jo ensi viikolla.. Lenkit pitenee, vauhti kovenee. Toivon mukaan helle myös helpottaa, jotta pääsisin oikeasti testaamaan kisakuntoa. Nyt on tullut selväksi ainakin se, että kuumalla säällä juokseminen on to-del-la raskasta, mutta siitäkin selviää. Kuin myös juoksusta hiekassa, eksyksissä.. Tästä ehkä kuitenkin toiste.

Onko juokseminen siis varusteiden kanssa pelaamista? On ja ei ole. Juosta toki voi ilman mitään sen kummempia pillejä ja viirejä, mutta itselle nämä apurit toimivat vallan mainiosti kun olen viime aikoina satsannut vaan koviin aikoihin ja yksin juoksemiseen. Vinkkejä toki otetaan vastaan jos jollakulla on hyviä neuvoja tarjolla. Erityisesti sen puolesta, onko pitkä lenkki kannattavaa suorittaa heti alusta alkaen tasaisella vauhdilla? Vaiko ensin hitaasti ja loppua kohden kiristäen? Vai alussa kovaa ja loppua kohden löysäten (=käytössä ne voimat jotka enää ovat jäljellä)?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti