Selailtuani jos jonkin moisia kynäiyjä jalkojen oirehtimisista kannanpa tässä oman korteni kekoon. Josko vaikka joku sattuisi saalistamaan samanlaisia oireita ja saamaan tästä vinkkejä koiven kuntoon laittamiseen. Tulee samalla kerättyä itselle muistiin viimeisimmät käänteet ja vinkit, joita olen saanut.
Kävin siis keskiviikkona vetäisemässä suunnitelman mukaisen 5 km lenkin (tarkalleen ottaen 5,9 km) vaihtelevassa säässä. Heti alkuun Ambit2 teki tenän ja oman tuntemuksen mukainen "reipas" vauhti näytti GPS-signaalin kadottaneen laitteen mukaan väliä 6:40-5:40. Hermostuin moiseen, nykäisin ranteessa olevan kännykän kuorestaan ja napsaisin päälle Asicsin appsin. Kuulokkeet toimivat mainiosti ja kännykän säätäminen juoksulaitteeksi onnistui vauhdissa vaivattomasti ilman johdon häirintää.
Itse juoksu kulki moitteettomasti ja jalka ei kipuillut lainkaan. Päästyäni perille huomasin vetäneeni lenkin keskivauhtilla 4:44, kiitos siis tuon seonneen kellon.. No hyvää ainakin oli se tieto, että vauhti ei ole liiemmin hidastunut vaikka taukoa tässä olikin se pari viikkoa. Ja sillä tauolla nyt sitten edelleen jatketaan. Ei siis tullut jalka kipeäksi juoksun aikana mutta mutta.. Kyllähän sen jo illalla huomasi, ettei tuo rasittaminen hyvää koivelle tehnyt. Lähdinkin siitä sitten kuukkeloimaan josko onnistuisin saamaan itsediagnoosilla jotakin helpotusta oirehtimiseen.
Päädyin (kumma että vasta nyt, olen siis tätä tiedonmetsästystä harrastanut aiemminkin) erilaisiin ketjuihin, jossa sin oireeni vastaamaan hyvinkin tuota Hamstring-syndroomaa. Ensimmäinen tekemäni virhe tuon diagnosin mukaan on venyttely. Ei, kohtaa ei olisi saanut venytellä. En siis keskiviikkona veyttänyt oikean jalan pakaraa lainkaan tavalliseen tapaan, muutoin kylläkin. Samalla rullailin foam rollilla, joka ainakin tuntui säären etuosan lihaksia rentouttavan mukavasti.
Koska en näin opintovapaalla ole oikeutettu käyttämään työterveyspalveluita ja jotta asialle olisi oikeasti mahdollista tehdä jotakin, varasin ajan terveyskeskuksen kautta lääkärille. Sain onneksi ajan heti seuraavalle päivälle, ja johan alkoi tapahtumaan. Kyseessä "ennen kun toisin todistetaan" ei suinkaan ole Hamstring vaan ongelma SI-nivelessä. Tuon keskiviikon lenkin seurauksena sain lonkkani taas vaihteeksi lonksumaan (toim.huom. lonkka muljahteli jo viime vuonna kun olin koko kesän juoksematta oikean polven sisäsyrjän kipeytymisen johdosta, ts. juoksijan polvi). Tähän lonkkaan lääkäri kiinnittikin heti huomion. Kuten usein tapana on, ei oire ole siellä missä kipu tuntuu vaan jossakin ihan muualla. Sain lähetteen röntgeniin ja ajan fysioterapeutille. Röntgenissä kävin heti samana päivänä ja kuvat ovat lääkärin pöydällä jo maanantaina. Lääkäri tosin heti epäili, ettei kuvissa tule näkymään mitään.
Mistä sitten kiikastaa ei varmasti vielä voida mitään sanoa. Kuukkelointia jatkoin tänäänkin ja samalla selvisi, että nyt käytössäni olevat Footbalancen pohjalliset nyt ainakin ovat jo tulleet tiensä päähän (1,5 vuotta vanhat). Samoin löysin ristiriitaista tietoa siitä, kannattaako pronaatiopohjallisia JA pronaatiotuettuja lenkkareita lainkaan yhdistää. Otan joka tapauksessa pohjalliset ja tossut mukaan fyssarille, josko heti ensisilmäyksellä osaisi jotakin sanoa.
Nyt ei auta muu kuin odotella tuota tiistaista fyssarin tapaamista. Sitä ennen hyödynnän siskolta saamiani juoksu-lehtiä (ei, en siis itse ole tällä kertaan moisiin investoinut) ja yritän jumppailla kotosalla lihaskuntoa paremmaksi. Voi nimittäin olla, että kaikki tämä on peräisin pelkästä juoksemisesta ilman lihaskunnon ylläpitoa.
Mikä tässä lienee tarinan opetus? Ehkä uskaltaudun jatkossa aikaisemmin asiantuntujoiden pakeille, jolloin juuri oman vaivan ongelmiin on mahdollista saada apua. Mutta se Tukholma.. Vielä on mahdollisuus!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti